دانلود طرح درس احتمال و کسر ریاضی دوم ابتدایی
طرح درس احتمال و کسر ریاضی دوم ابتدایی
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 3
حجم فایل: 18
قیمت: 14000 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
درس ریاضی پایه دوم موضوع: احتمال و کسر ص.021 –تا021 طراح: آموزش احتمال و کسر وارتباط بین آن ها هدف کلی 0-دانش آموز بتواند بین کسر و احتمال رابطه برقرار کند. 2-دانش آموز بتواند از صفحه ی چرخنده برای درک مفهوم احتمالات استفاده کند. 1-دانش آموز با ارتباط کلامی و مفهوم سازی رابطه کسر و احتمال را تعریف کند . اهداف جزئی دانش آموز با مفهوم کسر و احتمال آشنا می شود حیطه شناختی اهداف رفتاری دانش آموز می تواند تعریفی از مفاهیم کسر و احتمال بدهد. دانش آموز بتواند احتمال را به صورت کسری بیان کند. دانش آموز بتواند از صفحه های چرخان رنگی برای درک مفهوم احتمال و رابطه ی آن با کسر استفاده کند. حیطه ی مهارتی دانش آموز به کشف کسر های مختلف در اطراف خود علاقه مند می شود. دانش آموز به خواندن و یادگیری کسر و احتمال ترغیب می شود. حیطه ی نگرشی پرسش و پاسخ.مشارکتی روش تدریس الگوی تدریس کتاب، ماژیک، تخته وایت برد،مقوا رنگی ،قیچی،سوزن ابزار و وسایل دانش آموز به صورت گروه های پنج نفره روبه روی هم نشسته اند. چیدمان کلاس سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب، بررسی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان، بررسی تکلیف جلسه ی قبل، آمادگی فعالیت های مقدماتی ورودی: از دانش آموزان سوالاتی درباره ی درس گذشته می پرسم ارزشیابی کیسه ای با خود به کلاس می برم و در آن ده مهره قرمز و پنج مهره سفید می گذارم و از دانش آموزان می خواهم که بگویند شانس بیرون آمده کدام مهره ها از کیسه بیشتر است؟ و به این ترتیب درس گذشته را مرور می کنیم آغازین . وارد شدن معلم با یک صفحه ی چرخانده بزرگ ساخته شده به وسیله مقوا توسط معلم. انگیزه سازی بعد از وارد شدن معلم به کلاس در حالی که صفحه ی چرخنده را در دست دارد. از دانش آموزان می خواهد که آن ها هم با راهنمایی معلم صفحه ها ی ارائه محتوا چرخنده کوچکی بسازند. معلم کلاس را به گروه های پنج نفره تقسیم می کند و وسایل مورد نیاز را در اختیار گروه ها می گذارد. معلم دانش اموزان را راهنمایی می کند و می گوید: ابتدا یک دایره بکشید و آن را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید و سپس یک قسمت را به رنگ قرمز، چهار قسمت را به رنگ آبی و سه قسمت را به رنگ سبز در بیاورید. بعد از این که همه کارشان را تمام کردند. حالا همه به صفحه های چرخنده خود نگاه کنید چند قسمت رنگ آبی دارد؟چند قسمت رنگ سبز دارد؟ آن را بچرخانید و کمی صبر کنید تا عقربه ی قرمز روی آن روی یک رنگ بایستد. حال معلم در حین چرخش از دانش آموزان می پرسد: به نظر شما وقتی دایره می ایستد عقربه به احتمال زیاد روی کدام رنگ بایستد؟ و با احتمال کمتر روی کدام رنگ بایستد؟ و بعد از جواب دادن دانش آموزان به سوالات، حال معلم از آن ها می خواهد تا این کار را ده بار انجام دهند و در جدولی که در صفحه ی 020 آمده یادداشت کنند. تا دانش آموز خود به این نتیجه برسد که هر رنگی بیشتر روی صفحه ی چرخان آورده شده لست . احتمال اینکه عقربه روی آن بایستد بیشتر است. )در صفحه ی 022تا مفهوم کسر هم یاد داده می شود(. حال معلم چرخنده ی خود را به دانش آموزان نشان می دهد. 5قسمت آن سبز و سه قسمت آن آبی است. معلم می پرسد: بچه چرا روی دایره ی دارای پنج قسمت سبز احتمال ایستادن عقربه روی قسمت سبز بیشتر است تا روی سه قسمت آبی؟ چه کسری رنگ آبی دارد؟چه کسیری رنگ سبز دارد؟ بچه ها جواب می دهند: 5 قسمت از 8 قسمت مساوی سبز است. 1قسمت از 8 قسمت مساوی آبی است. بدین گونه دانش آموزان با مفهوم کسر آشنا می شوند. )در صفحه 021 احتمال مساوی را مفهوم سازی می کند(. در این جا معلم با آوردن صفحه ی چرخان دیگری که به 4 قسمت مساوی تقسیم شده و دوقسمت آن آبی و دوسمت دیگر آن قرمز است . معلم ادامه می دهد: بچه ها اگر دایره را بچرخانم به نظر شما کدام رنگ احتمال بیشتری دارد که عقربه روی آن بایستد؟ و این کار را بارها تکرار می کند تا در آخر دانش آموزان به این نتیجه برسند که چون قسمت های رنگی روی صفحه تعداد مساوی دارند پس احتمال ایستادن عقربه روی رنگ ها یکسان است. جواب دادن تمرینات و کار در کلاس کتاب با کمک معلم. ارزشیابی مستمر از دانش آموزان می خواهم تا به صورت گروهی مشورت کرده و آن چه را که امروز از درس یاد گرفته اند برای معلم بازگو کند. و سپس از آن ها می خواهم که صفحات چرخنده خود را تغییر دهند مثلا تعدا رنگ های موجود در آن را کم یا زیاد کنند و بار دیگر بچرخانند و باز از آن ها تا به این نتیجه جمع بندی و نتیجه گیری برسند که عقربه دایره احتمال بیشتری دارد که روی رنگی که تعدادش بیشتر است بایستد و این نتیجه را از خودشان می خواهم که برای من بازگو کنند. دانش آموزان را پای تخته می آورم و صفحه های چرخنده دیگری که درست کرده ام را به آن ها می دهم و سوالاتی از قبیل0-به نظر شماعقربه به احتمال بیشتر روی کدام رنگ بایستد؟ …… ارزشیابی پایانی در خانه نیز صفحه های چرخنده درست کنند و برای یادگرفتن و تمرین کردن بیشتر درس آن را به کلاس بیاورند و تمارین کتاب را حل کنند. تعیین تکلیف