دانلود طرح درس روزانه دستگاه ایمنی بدن زیست شناسی 2
طرح درس روزانه دستگاه ایمنی بدن زیست شناسی 2
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 4
حجم فایل: 17
قیمت: 14000 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
به نام خداطرح درس روزانه مشخصات کلی طرح درس شماره: 1تعداددانش آموزان:21نفر درس:زیست شناسی وآزمایشگاه2کلاس:سوم تجربیواحدآموزشی:دبیرستان موضوع درس:دفاعاختصاصینام مجری: دبیرزیست شناسی مدت جلسه :90دقیقهتاریخ اجرا: هدف کلی دفاع اختصاصی 2 – بیماریهای واگیر 3 – دستگاه ایمنی وپیونداعضا4 – دستگاه ایمنی ومبارزه باسلول های سرطانی هدفهایرفتاری دانش آموزبتواندانواع دفاع اختصاصی رانام ببرد.دانش آموزبتواندنقش لنفوسیت B رادرایمنی هومورال شرح دهد.دانش آموزبتواندایمنی هومورال رابارسم شکل توضیح دهد.دانش آموزبتواندنحوه عمل ایمنی سلولی رابیان کند.دانش آموزبتواندسلول های سرطانی راازسلول های عادی بدن تشخیص دهد.دانش آموزبتواندچگونگی راه مبارزه بدن باسلول های سرطانی رابیان کنددانش آموزبتواندنقش سیستم ایمنی رادرپیونداعضاتوضیح دهد..دانش آموزبتواندعمل پادتن وگیرنده آنتی ژنی رابااستفاده ازشکل کتاب مقایسه کند..دانش آموزبتواندتفاوت ایمنی فعال وغیرفعال وراه های ایجادهرکدام رابیان کنددانش آموزبتواندراه های موفقیت پیونداعضاراذکرکند.11 – دانش آموزبتواندراه های سرایت بیماری های واگیررانام ببرد. محتوا 1- ایمنی هومورال 2- ایمنی سلولی 3 – دستگاه ایمنی باسلول های سرطانی مبارزه می کند.4 – دستگاه ایمنی پیونداعضارابادشواری روبرومی کند. 5 – بیماری های واگیر روشتدریس روش فعال:پرسش وپاسخ – نمایشی – همیاری گروهها – یادگیری – یاددهی براساس IT رسانه آموزشی رایانه – دیتاشو – نرم افزارآموزشی – گچ – تخته سیاه – آدرس سایتهای اینترنتی مرتبط به درسآدرس ها : سایت رشد www.roshd.irآرشیوانیمیشن های زیست شناسی science.nhmccd.edu/boil/biolint.htm پویانمایی های زیست شناسی www.johnkyrk.com قبل ازشروعدرس ابتداپس ازورودبه کلاسجلسه رابانام خداوسپس ذکریک حدیث که یکی ازدانش آموزان آن را روی تخته نوشته شروع می کنم وسپس احوالپرسی وحضوروغیاب دانش آموزان راانجام می دهم وبعدخلاصه ی فعالیتهای این جلسه رادردفترکلاسی ثبت می کنم. تکلیف جلسه قبل رابررسی ودرصورت اشکال ازدرس قبل ازدرس قبل باکمک دانش آموزان آن رابرطرف می نمایم. 8 دقیقه فعالیت معلم فعالیت دانش آموزان زمان ارزشیابی آغازین طرح چندسوال منظورازدفاع اختصاصی چیست؟لنفوسیت هاچگونه میکروبهاراشناسایی می کنند؟دفاع اختصاصی وغیراختصاصی چه تفاوتی بایکدیگردارد؟4 – منظورازتکامل لنفوسیت هاچیست ؟ودرچه محل هایی تکامل می یابند؟نخستین خطدفاعی غیراختصاصی راتوضیح دهید.دومین خط دفاعی غیراختصاصی شامل چه مکانیسم هایی است؟7 – علایم التهاب رابنویسید.8 – آنزیم لیزوزیم ومایع مخاطی چگونه ازبدن دفاع می کند؟9- مهم ترین بخش دومین خط دفاع اختصاصی رانام برده وتوضیح دهید.10- پاسخ التهابی ودمایی رابایکدیگرمقایسه کنید.11 – پروتئین های مکمل درچه دفاعی نقش دارند؟وچگونه عمل می کنند؟12 – نقش اینترفرون چیست؟ 1=-پاسخگویی به سوالات مطرح شده معلم2-طرح چندسوال توسط 3 دانش آموز3-پاسخ دادن به سوالات طرح شده دانش آموزان4 – اظهارنظردرتعیین جوابهای صحیح 25دقیقه آماده سازی وایجادانگیزه باطرح چندسوال ذهن شاگردا ن ر ادرگیرمی کنم:آیااگرمیکروب واردبدنمان شدمی میریم؟بدن دراین موقع چه کارمی کند؟تاحالابه سرماخوردگی مبتلاشده اید؟غیراز سرماخوردگی به بیماری دیگری مبتلاشده اید؟به هرحال وقتی بیمارشدیدبقیه افرادخانواده تان هم بیمارشده اند؟برای این که بیمارنشویم چه بایدبکنیم ؟آیاباعطسه وسرفه ایدزمی گیریم ؟سرماخوردگی چطور؟تاحالابه سرطان فکرکرده اید؟اگرخدانکرده دچارآن شویم بدن چه کارمی کند؟شنیده ایدکه افرادبرای پیوندعضوبایددرلیست انتظارباشندتاعضوبرایشان پیداشود؟فکرمی کنیدچرا؟ پاسخ به سوالات که ممکن است درست یا نیمه درست باشد. 7دقیقه ارائه یدرسجدیدادامهارائه یدرسجدید دانش آموزان رادر چندگروه قرارمی دهم وبانرم افزارآموزشی ازطریق دیتاشو(درسایت کامپیوترمدرسه )درس رابه دانش آموزان ارئه می دهم . سپس چندسوال مطرح می کنم سوالات- دفاع اختصاصی به چندصورت انجام می شود؟نام ببریدوهرکدام راتوضیح دهید.ایمنی هومورال وسلولی رابایکدیگرمقایسه کنید.پروتئین هایی که دردفاع اختصاصی تولیدمی شوندکدامند؟وهریک چه وظیفه ای به عهده دارند؟نقش سلول های خاطره چیست ؟پادتن چگونه دربرابرمیکروب ها دفاع می کند؟لنفوسیت هاچگونه فعال می شوند؟ – راههای سرایت بیماریهاراذکرکنید.- آیاازهرکسی می توان عضودریافت کرد؟چرا؟- دستگاه ایمنی چه مشکلی برای پیوندعضو ایجادمی کند؟وبرای مقابله باآن چه بایدکرد؟- دستگاه ایمنی چگونه سلول های سرطانی رامی شناسد؟- برای مبارزه باسلول های سرطانی چه عواملی دخالت دارند؟تصحیح یاکامل کردن پاسخهای دانش آموزانتوضیح درس:پس ازصحبت های دانش آموزان نکات مهم درس رایادآوری می کنم ،همان طورکه جلسه قبل گفتیم وقتی میکروب ازدفاع غیـــر اختصاصی ردشدوواردبدن گردیددفاع اختصاصیواردعمل می شودکه به 2 صورت ایمنی هومورال وسلولی می باشد.درایمنی هومورال پادتن بوجودمی آیدکه مثل گلوله ای است که سربازآن رابه سوی دشمن شلیک می کندامّاایمنی سلولی مثل سرنیزه ای است که سربازبه دشمن نزدیک شده وآن رابه بدن دشمن فرومی کند.(می چسباند)شکل ایمنی هومورال راازروی کتاب توضیح می دهم وباکمک یکی از دانش آموزان شکل می کشم.درباره ایمنی سلولی هم مطالبی رابیان می کنم.کامل کردن وتصحیح مطلب درباره بیماریهاوراه های سرایت آن که دانش آموزان ذکرکرده اند.درموردپیونداعضابه مزاحمتی که دستگاه ایمنی برای انسان ایجادمی کنداشاره می کنم وراه حل آن رابامثال زیربیان می کنم .بچه ای که عروسکش راگم کرده وموقعخواب رفتن ،عروسک دیگری به اوداده می شودواومتوجه نمی شودوفکرمی کندعروسک خودش است. .تمام گروههادرس راپیش خوانی کرده اند،پس ازمشاهده نرم افزارآموزشی وفیلم مربوطه، هرگروه باکمک هم پاسخ سوالات رابدون کتاب پیدا می کنند،سپس ازهرگروه یک نفریک قسمت درس راتوضیح داده وپرسش های مطرح شده مربوط به آن قسمت راپاسخ می دهد.شکل مربوط به ایمنی هومورال وسلولی راروی تابلو می کشند .هرچــه ازشکل های کتاب را فهمیده اندبیان می کنند.نوشتن خلاصه مطالب روی تخته سیاه توسط یک نفروبقیه هم دردفتریادداشت می گنند.بازکردن کتاب ومشاهده ی شکلهای درس دررفع اشکال به معلم کمک می کنند. 30دقیقه8دقیقه جمع بندی.جمعبندی گفتن خلاصه ی درسدرصورت اشکال به رفع آن می پردازم .معرفی کتاب بیوشیمی استرایروکتاب بیولوژی کمپبل جلددوم برای مطالعه ی بیشترمعرفی سایت:www.biologymag.persianblog.comبرای مطالعه ی بیشترخلاصه درس : 1- انواع دفاع اختصاصی پلاسموسیت الف – ایمنی هومورال بالنفوسیت B B خاطره T کشندهب – ایمنی سلولی بالنفوسیت T T خاطره 2- راه های سرایت بیماری های واگیرهوا- آب – غذا- حشرات – تماس فردبه فرد- خون 3- ناگیرایی : × ایمنی فعال باواکسن زدن / دوام طولانی ،بوجودآمدن سلول های خاطره×ایمنی غیرفعال :باتزریق سرم /دوام کوتاه ،سلول خاطره بوجودنمی آید.4- موفقیت درپیوند1 – :شباهت زیادپروتئین های سطح سلول گیرنده ودهنده عضو کاهش فعالیت سیستم ایمنی بادارو 5 – سلول سرطانی دارای آنتی ژن سرطانی راه مبارزه باآن توسط ماکروفاژ ولنفوسیت T کشنده ارزشیابی پایاندرس پرسش شفاهی ازچندنفر یاکتبی ازکل کلاسسوالات1 – دفاع اختصاصی به چندصورت انجام می شود؟ 2- چه پروتئین هایی دردفاع اختصاصی نقش دارند؟واکسن چه اهمیتی برای بدن دارد؟آیاازهرکسی می توان عضودریافت کرد؟چرا؟ پاسخ به سوالات 5دقیقه تعیین تکلیف جلسه بعد ازدرس داده شده 8 سوال باجواب درآورید.مطالب درس رابه صورت چنداسلایددریک CD ارائه دهید.ازاول فصل می پرسم.تاآخرفصل پیش خوانی کنید. تکالیف تعیین شده رابرای جلسه ی بعد انجام می دهند. 2دقیقه فرصت سوال ویادداشتمواردپیش بینی نشده راهنمایی برای رسیدن به پاسخ شریک کردن دانش آموزان برای جواب مسئله درصورت داشتن سوال خارج ازکتاب یامـــــوردی کـــه دانش آموزمتوجه نشده است آن رابیان می کند. 5دقیقه