دانلود طرح درس ریاضی سوم ابتدایی درس مفهوم تقسیم
طرح درس ریاضی سوم ابتدایی درس مفهوم تقسیم
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 5
حجم فایل: 14
قیمت: 22000 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 5 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
نمونه ای از طرح درس پیشنهادی درس ریاضی ) موضوع: مفهوم تقسیم( پایه سوم ابتدایی ———————————————————————————————— ———-هدف کلی : مهارت در مفهوم تقسیم و عبارت نویسی آن اهداف جزیی :دانش آموزان در پایان درس می توانند: -جواب ضرب ها را سریع بیان کنند. -برای عبارت های ضرب شکل بکشند. -در شمردن از شمارش معکوس و رو به جلو استفاده نمایند. -به مفهوم تقسیم پی می برند. -قادر به کشیدن شکل برای تقسیم می باشند. -نماد تقسیم را در جایگاه درست قرار می دهند. -در گروه همکاری می کنند. -به مفهوم دسته و تعداد آن در تقسیم کردن پی می برند. -تمرینات را با علاقه انجام می دهند. -به اهمیت تقسیم در زندگی روزانه پی می برد. ———————————————————————————————————- روش تدریس: روش حل مساله –روش اکتشافی- فعال گروهی وسایل مورد نیاز تدریس :نی –کش –کیسه حساب ریاضی و اشیا ملموس- کتاب و… انجام مراحل مقدماتی :سلام و احوال پرسی- حضورو غیاب- دیدن تکالیف و… ———————————————————————————————————- ارزشیابی تشخیصی : -برای ضرب های داده شده شکل بکشد . -یک مساله کلامی با توجه به ضرب نوشته شده بسازد . -با توجه به عدد داده شده شمارش چند تا چند تا رو به عقب داشته باشد . ———————————————————————————————— ———- ایجاد انگیزه : از دانش آموزی خواسته می شود یک بسته شکلات را طوری بین همه دانش آموزان تقسیم نماید که به هر کدام بیشتر از 1 دانه شکلات برسد و تعداد همه مساوی باشد. بعد از انجام کار با راهنمایی ذهن دانش آموزان را به درس جدید ) تقسیم ( می رسانیم . ———————————————————————————————— ———- اجرای مراحل تدریس بعد از معرفی درس و گروه بندی دانش آموزان به دو صورت تقسیم تدریس می شود )مرحله اول تقسیم، مشخص کردن تعداد دسته ( در تقسیم نوع اول باید دانش اموزان تعداد دستته ها را مشخص کنند .در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که از کیسه حستاب تعتداد 23 عدد نی یا مهره و یا لوبیا در آورده سپس دستور کار داده و میخواهد که وسایلروی میز را 8تتا 8تتا جدا کنند و بعد از جدا کردن بگویند چند تا 8تا تقسیم کردند و خواهند گفت : به 4 تا 8تتا تقستیم شده است،معلم باز هم برای تمرین بیشتر می تواند از مثال های دیگری استفاده نمایدبه طور مثتا ل ، 14 دانش آموز را جلوی کلاس آورده و به یکی از دانش آموز بگوید 3تا3تا جدا کن تا همه ببیننتد که در چند دسته قرار می گیرندوخواهند دید که 13 تا تقسیم بر 3تا به 7دسته تبتدیل متی شتود). پایان مرحله اول( ) مرحله دوم تقسیم، مشخص کردن تعداد اشیائ داخل دسته (معلم تعداد 9 نفر از دانش آموزان را ابتدا جلو کلاس آورده و سپس یک نفر دیگر را هم کنار آن ها قرار داده و تعدا د 37 عدد نتی را دست آن یک نفر داده و از او می خواهد تا نی ها را به طور مساوی بین این 9 نفر تقسیم نماید. دانش آموز مربوطه شروع به تقسیم می کند. زمان تقسیم برای دانش آموز دو حالتت ممکتن استت وجود داشته باشد. )حالت اول( نی ها را یکی یکی بین دانش آموزان تقسیم نماید تا به انتها برسد . )حالت دوم ( از همان ابتدا با توجه به مفهوم ضربی که در ذهن دارد به هر کدام 2 تا 2تا داده .کته هر 3 حالت صحیح می باشد، بهتر است که دانش آموزان حالت اول را در پیش بگیرند . بعد از انجام کار از دانش آموز خواسته می شود که روند کاری را توضتیح داده و معلتم روی تختته تایی می کند. که 37 نی تقسیم بر 9 نفر می شود 2 نی از دانش آموزان می خواهد به جای خود برگردند. ستپس بچه ها را به گروههای شش نفره تقسیم می کند و می خواهد که کیسه ی حساب ها را بردارند و هر گروه تعداد 23 چیز شبیه به هم از کیسه ها خارج کرده ) هر چه که باشد( و به سر گروههتا متی گوید که 23 تا چیز را بردارند و به طور مساوی بین دوستان خود در گروه پنج نفری تقسیم نمایند و آن ها شروع به کار کرده در این جا معلم می تواند تاکید داشته باشد که یکتی یکتی وستیله هتا را تقسیم نمایند تا مطمئن شوند که به همه به طور یکسان رسیده است . بعد از پایان کارها معلم از سرگروهها می خواهد روند کاری و نتیجته را توضتیح دهنتد و در پایتان معلم پاسخ صحیح را بعد از تایید روی تخته می نویسد که 23چیز مثل هم تقسیم بر 3 نفر می شود 7 تا چیز . بعد از چند مر حله دست ورزی و اطمینان از یادگیری مفهوم درس از بچه ها خواسته می شتود کته کتاب ها را باز کنند و صفحه مورد نظر را بیاورند و فعالیت داخل کتاب نیز مرحله به مرحلته انجتام می گیرد و در پایان معلم عبارت نویسی تقسیم را آموزش می دهد و چند تمرین در زمینته عبتارت نویسی برای اطمینان کار انجام می گیرد و معلم همزمان ارزشیابی تکتوینی را از دانتش آمتوزان در جریان آموزش دارد . معلم می تواند این درس را به همراه درس حاشیه ای که مفهوم موازی و کار در کلاس می باشتد را به جلسه بعد موکول نماید . همزمان بعد از انجام فعالیت درس سوم برگشتت بته تیتویر موضتوعی فیل 4 داشته باشد و مفاهیم تدریس شده را از تیویر موضوعی کتاب بیان نماید. بعد از پایان درس جلسه اول این فعالیت نوبت به ارزشیابی پایانی می رسد . ———————————————————————————————— ———-ارزشیابی پایانی:در این جا بهتر است آزمون عملکردی گرفته شود می توان بچه هتا را بته حیتا برده و از آن ها خواسته که با دقت به اطراف خود نگاه کنند و هر چیتز مثتل همتی را کته بته طتور مساوی تقسیم شده را پیدا کرده و عبارت آن را بنویسند و بیان کنند. یا چند تمرین به حالت های مختلف داده و از بچه ها پرسش شود. ———————————————————————————————— ———-تکلیف در منزل : دانش آموزان را با توجه به سبک یادگیری تکلیف آماده نموده . گروهی با اشیا بر روی مقوا تقسیم مورد نظری که داده شده را بسازند . گروه دیگر برای تقسیم های داده شده شکل بکشند. گروه بعدی می توانند چند مساله با توجه به نوع تقسیم بسازند و در کلاس بیان کنند.